گالری موسیقی

فروشگاه اینترنتی و مجله گالری موسقی

گالری موسیقی

فروشگاه اینترنتی و مجله گالری موسقی

  • ۰
  • ۰

کدام یک برای من مناسب است؟

پیانو آکوستیک (مکانیکی) یا دیجیتال (الکترونیکی)؟

 

این سوالی است که برای خیلی‌‏ها پیدا کردن جوابش راحت نیست. فاکتورهای زیادی در تعیین جواب این سوال به ظاهر ساده دخیل هستند. با تمرکز بر روی مزایا و معایب هر کدام می‎‏توان پیانو مناسب را انتخاب کرد.

 

پیانو دیجیتال بر خلاف پیانو آکوستیک به صورت الکترونیکی صدا تولید می‏‌کند. در واقع پیانوهای دیجیتال نوعی کیبورد الکترونیکی هستند که به عنوان جایگزینی برای پیانوهای آکوستیک به بازار عرضه شدند. پیانو دیجیتال ۸۸ کلید دارد و سعی شده از نظر کیفیت و نوع صدا، کلیدها و کارایی تا حد امکان شبیه به پیانو آکوستیک باشد.

 

مزایای پیانو آکوستیک

از مزایای این نوع پیانوها با این مورد شروع می‌‏کنیم که ذاتا می‌‏تواند جزئیاتی را تولید کند که پیانو دیجیتال قادر به تولید آن‏ها نیست. تجربه‏‌ی نواختن، هارمونیک‌‏ها، ارتعاشات، ظاهر و حس لمس پیانو آکوستیک مشابه تجربه‏‌ی نواختن با پیانو دیجیتال نیست. همچنین نسبت به پیانو دیجیتال بسیار بادوام‌تر است و می‌‏تواند تا چندین نسل عمر کند.

در صورتی که نواختن پیانو را تازه شروع کرده‌‏اید، استفاده از پیانو دیجیتال برای یادگیری آموزش‌‏های اولیه مناسب است اما به مرور که در نواختن پیشرفت می‏‌کنید لازم است پیانو آکوستیک بگیرید. اگر می‏‌خواهید پیانو کلاسیک بنوازید پیانو دیجیتال تنها برای شروع یادگیری مناسب است اما به محض اینکه با پیانو آکوستیک کار کنید تفاوت را متوجه می‌‏شوید به طوری که تمایلی به ادامه‏‌ی آموزش کلاسیک با پیانو دیجیتال را نخواهید داشت. پیانو دیجیتال از نظر کیفیت روز به روز به پیانو آکوستیک نزدیک‌‏تر می‌‏شود اما تجربه‌‏ی نواختن با پیانو آکوستیک چیز دیگری است.

 

معایب پیانو آکوستیک

تا اینجا از مزایای پیانو آکوستیک گفتیم و اما معایب آن؛ قیمت این نوع پیانو در مقایسه با پیانو دیجیتال خیلی بیشتر است، به دلیل وزن زیاد، جابه‌‏جایی و حمل آن به سادگی پیانو دیجیتال نیست و فضای زیادی اشغال می‏‌کند. به علاوه نگهداری و تنظیم آن علاوه بر هزینه‏‌ی اولیه، سالیانه مبلغی هزینه دارد و از همه مهمتر تنها می‌‏تواند صدای پیانو را تولید کند.

 

 

مزایای پیانو دیجیتال

با توجه به مزایای پیانو آکوستیک شاید این سوال پیش بیاید که پس چرا تعداد فروش پیانو دیجیتال در مقایسه با تعداد فروش پیانو آکوستیک بیشتر است. پیانو دیجیتال یک مزیت بزرگ دارد و آن هم این که قادر است صدای هر نوع ساز موسیقی قابل تصور را تولید کند. همین مزیت باعث شده که پیانو دیجیتال طرفداران زیادی داشته باشد. پیانو دیجیتال می‌‏تواند صدای یک ارکستر کامل را تولید کند. مدل‌‏های گوناگونی از پیانو دیجیتال تولید شده‌‏اند که قادرند یک گروه یا یک ارکستر کامل موسیقی را پوشش دهند. همچنین به کمک پیانو دیجیتال می‏‌توان کیفیت یادگیری از طریق نرم‌‏افزارهای آموزشی را ارتقا داد. به علاوه این امکان وجود دارد که پیانو دیجیتال را به کامپیوتر وصل کرد و یک استودیوی ضبط کامل داشت و با نواختن روی پیانو دیجیتال، پارتیتور همزمان از طریق کامپیوتر نوشته شود. بسیاری از نوازنده‌‏های حرفه‌‏ای در کنار پیانو آکوستیک یک پیانو دیجیتال هم دارند و به کمک آن تکنولوژی لازم را برای گروه موسیقی، ارکستر ویا صرفا برای سرگرمی فراهم می‌‏کنند.

باید اضافه کرد که قیمت پایین‌‏تر و راحتی حمل و جابه‌‏جایی از دیگر مزایای پیانو دیجیتال است. به علاوه نیاز به صرف هزینه برای نگهداری آن هم نیست. همچنین می‏‌توان به کمک هدفون در سکوت به نواختن پیانو دیجیتال پرداخت.

 

معایب پیانو دیجیتال

البته پیانو دیجیتال معایبی هم دارد؛ همان‏طور که در بالا اشاره شد پیانو دیجیتال برای کسانی که می‌‏خواهند پیانو کلاسیک یاد بگیرند و بنوازند مناسب نیست. همچنین ماندگاری کم از نکات منفی این پیانو محسوب می‌‏شود. این در حالی است که یک پیانو آکوستیک می‌‏تواند ۵۰ سال عمر داشته باشد. پیانو دیجیتال مثل سایر لوازم الکترونیکی با گذر زمان از نظر کارایی افت می‌‏کند اما پیانو آکوستیک کارایی‌‏اش با گذر زمان تغییر نخواهد کرد.

 

نتیجه‌گیری

در واقع می‌‏توان چنین نتیجه گرفت که اگر به عنوان مبتدی قصد خرید پیانو را دارید اما می‌‏خواهید در آینده پیانو خود را ارتقا دهید، اگر فاکتور هزینه را در نظر نگیریم، خرید پیانو آکوستیک گزینه‏‌ی بهتری است.

 

منبع: www.barbadpiano.com

نظرات (۱)

برای خرید پیانوهای دیجیتال و آکوستیک و سایر لوازم موسیقی به سایت https://barbadpiano.com/shop سر بزنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی